Skip to main content

Analyse og verktøy

Ønsker du innsikt i målgrupper, turistene som besøker landet eller bli kjent med hva verdiskapningen har vært i norsk reiseliv de seneste årene? På disse sidene finner du dette og mer til. Du finner også kalkulatorer for å beregne henholdsvis forbruk, CO2-utslipp og sesongsvingninger.

Margrethe Helgebostad

Fagansvarlig analyse

+47 917 49 513

Send email
Les flere nyheter

Se også

  • Kalkulator for sesongsvingninger - GINI-indeks

Siste rapporter

Reisebarometer Vår 2023

Rapport:

Reisebarometer - vår 2023

Siste Reisebarometer: Reiselysten er tilbake på samme nivå som før pandemien i de fleste markedene.


Reisebarometer Høst 2022

Rapport:

Reisebarometer - høst 2022

Siste Reisebarometer: Uro og usikkerhet påvirker reiseplaner


Reisebarometeret - vår 2022

Rapport:

Reisebarometer - vår 2022

Siste Reisebarometer: Krig og sterke prisøkninger demper reiselysten.


Våre markeder

Asia, Brasil, Danmark, Frankrike, Italia, Nederland/Belgia, Spania, Storbritannia, Sverige, Tyskland, USA, India

Reiselivets verdiskaping i Norge

I 2021 lå næringens verdiskapning på 87,3 milliarder kroner. Dette er en økning på 35 prosent fra 2020. Sammenlignet med 2019 ligger samlet verdiskapning to prosent under, som tilsvarer en nedgang på 1,68 milliarder kroner.

Om tallene

Hva viser tallene? Verdiskapning er summen av driftsresultat og lønnskostnad hvis driftsresultatet ikke er negativt. Hvis driftsresultatet er negativt, blir verdiskaping satt lik lønnskostnader. Det er Asplan Viak, som har utarbeidet data på vegne av Innovasjon Norge. Oversikten tar for seg total verdiskaping for land, per landsdel, fylke og kommune.

Korrigert og oppdatert 26. oktober 2022