For å gi deg den beste opplevelsen, brukes informasjonskapsler på dette nettstedet. Finn ut mer her.

Allow cookies

Sign up - Contact

Nyhetsbrev - Kontakt

Other Websites

Rutebåter

I dag trafikkeres Telemarkskanalen av tre rutebåter i turistsesongen. M/S Victoria og M/S Henrik Ibsen går i rute mellom Skien og Dalen. M/S Telemarken går fra Akkerhaugen og til Lunde sluse. I tillegg er M/S Skarsfos mye brukt til charterturer i vassdraget. Veteranslepebåtene M/S Ørnen og M/S Erik trafikkerer også kanalen.

M/S Victoria

M/S Victoria er kjent som selveste kanaldronningen og er å anse som Telemarks flaggskip! Båten er sertifisert for 180 personer, og seiler sammen med M/S Henrik Ibsen daglig på Telemarkskanalen fra 21. mai til 20. september.

Historie

D/S Victoria ble bygget i 1882 på Akers Mek. Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har blitt ombygget en rekke ganger i årenes løp. D/S «Amtmand Aall» ble etterhvert for gammel og for liten. Derfor besluttet Norsjøselskapet å selge skipet og skaffe seg et nytt, tilnærmet likt «D/S Norsjø».

For fjerde gang gikk man til Akers mek. Verksted med bestillingen, og en dag i 1882 mottok selskapet det nye skipet som fikk navnet «D/S Victoria». Å gi kongelige navn var svært vanlige på denne tiden. I følge verftets protokoll bærer båten navnet til minne om Kronprisesse Victoria. Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud.

Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882. Med D/S Victoria på vannet kunne man kvitte seg med «Amtmann Aall» - som ble fjordbåt i Oslofjorden med navnet «Viken». Fra nå gikk D/S Victoria i ruten Skien-Hitterdal sammen med «Norsjø».


Kongelige passasjerer

Tidlig en morgen, 23. oktober 1893 kom et ekstratog til Skien. Kong Oscar og Prins Eugen gikk om bord i D/S Victoria ved kanalbryggen i Skien. Så bar ferden oppover mens man salutterte og beæret de kongelige gjester. Det var imidlertid opp til Norsjø - Bandakkanalen de kongelige skulle. På denne befaringen satte man også sine navnetrekk i fjellet ved Vrangfoss sluser.

Modernisering

Driften ble rasjonalisert så godt man kunne. En begynnelse var å installere oljefyringsanlegg, som erstattet kullfyringen om bord i «Victoria». Dermed ble kostnaden til drivstoff betraktelig mindre. D/S «Victoria», som allerede var delvis modernisert med olje i stedet for kullbrenning, fikk innsatt dieselmotor i 1953. Samtidig fikk den nytt utseende etter den nye tids smak, og gikk inn i en tre ganger ukentlig rute til Dalen.

Dette er en vinterstemning fra «Aftenposten»s utsendte medarbeider i februar 1953:

«Gamle «VICTORIA» stanger seg vei gjennom tommetykk is, før gikk hun riktignok hver dag frem og tilbake, men nå har hun fått det litt makeligere, annen hver dag går hun til Kviteseid og annen hver dag returnerer hun tilbake til Skien. Enkelte tider må hun ha hjelp av isbryter, men vinteren 1947 måtte hun gi opp. Da «Victoria» ga opp ble hun liggende innefrosset i hele tre måneder. Jeg står og fryser på dekket mens isbitene singler bortover når «Victoria» stanger sin kobberforsterkede baug inn i isdekket. Isen lå ikke i går da vi gikk nedover, den kom plutselig i natt og den kan gå like brått, men er vi uheldige, blir vannet ufremkommelig i morgen, sier skipperen.

Kilen er vårt første anløpssted. Bryggen er full av folk som venter på post, varer eller familie fra byen. Her lemper vi i land høy, halm, matvarer og pussig nok en elektrisk vaskemaskin. Det er pussig fordi grenda ennå ikke har elektrisk lys, selv om den ligger bare noen kilometer fra lysmastene. De bortimot 150 menneskene her har ingen annen forbindelse med omverdenen enn «Victoria».

Tekniske data 

Skrogmat. Stål
Lengde 29,4 m
Bredde 5,5 m
Dypgående 2,2 m
Toppfart 13 knop
Tonnasje 141 bruttotonn
Passasjerer 180
Mannskap 3-6

 

M/S Henrik Ibsen

Kongen av Telemarkskanalen, M/S Henrik Ibsen, er sertifisert for 100 personer og ble bygget i 1907 av Eriksberg Mekaniske Verksted i Göteborg.

Skipet gikk i den svenske skjærgården som M/S Stryrsö frem til 1993. Da skipet kom til Telemarkskanalen i 1993 fikk den navn etter Skiens verdensberømte dikter. Skipet ble fullstendig renovert i 2010 og fremstår i dag som en perle av en kanalbåt.

Tekniske data

Skrogmat. Stål
Lengde 30,9 m
Bredde 6,4 m
Dypgående 2,5 m
Toppfart 13 knop
Tonnasje 186 bruttotonn
Passasjerer 100
Mannskap 3-6

M/S Telemarken

Norsjøs hvite svane M/S Telemarken går i rute mellom Akkerhaugen og Lunde.

Skipet ble bygd i 1951 og gikk i Stockholms skjærgård før den kom til Telemarkskanalen i 1988.

M/S Telemarken er sertifisert for 140 personer og tar også charteroppdrag.

Overnatting

Explore Telemarkskanalen:

kategori:
Sted:

Ting å gjøre

Explore Telemarkskanalen:

kategori:
Sted:
Navn / nøkkelord:

Hva skjer

Explore Telemarkskanalen:

kategori:
Sted:
Navn / nøkkelord:
Datoer

Mat og drikke

Explore Telemarkskanalen:

kategori:
Sted:
Navn / nøkkelord:

Søk overnatting

Explore Telemarkskanalen:

kategori:
Sted:

Sitemap

Ikke gå glipp av