Den industrielle verdensarven i Telemark

Vet du hvor stor betydning Industriarven Rjukan - Notodden hadde for Norge? Dette området, med dets spektakulære natur som grunnlag for kraftproduksjon, fabrikker, industribyer og transportåre, er fra 2015 på UNESCOs verdensarvliste. Få litt innblikk her. Du kan selv oppleve hele området på nært hold året rundt!

Sam Eyde (1910) Foto: Norsk Industriarbeidermuseum
Sam Eyde (1910) Foto: Norsk Industriarbeidermuseum

Det hele startet med...

Gründeren Sam Eydes visjon om å "sette fossen til å gjøre nyttig arbeid for menneskene", var starten på det som skulle bli Hydro og et industrieventyr Norge ikke har sett maken til. Vi snakker om en revolusjon - den andre industrielle revolusjon. Oppfinnelsen av kunstgjødsel revolusjonerte verdens matvareproduksjon. Dette bidro sterkt til at Norge gikk fra å være et av de fattigere landene i Europa til et av de rikeste på 100 år.

Professor Kr. Birkeland og ingeniør Sam Eyde møttes for første gang i et middagsselskap hos statsråd Gunnar Knudsen, med Knudsens datter Lulli som vertinne. (Tegning: Harald Nygård) Foto: Notodden historielag
Professor Kr. Birkeland og ingeniør Sam Eyde møttes for første gang i et middagsselskap hos statsråd Gunnar Knudsen, med Knudsens datter Lulli som vertinne. (Tegning: Harald Nygård) Foto: Notodden historielag

Et tilfeldig møte

Et nærmest tilfeldig møte i 1903 mellom ingeniøren Sam Eyde og den unge og begavede professoren Kristian Birkeland var det som skulle til for å gjøre alvor av ideene om industriell produksjon av gjødsel.

Sammen fant de ut hvordan man kan hente nitrogen ut av luften og lage mat for planter. Gjødselen fikk fart på avlingene og bidro til økt matproduksjon, ikke bare i Norge, men over hele verden. Framstillingen av gjødsel krevde mye elektrisitet, så her fikk vannkraften i Telemark virkelig gjort nytte for seg.

Nøkkelen til industrielt framstilt gjødsel var oppfinnelsen av lysbueovnen. Ovnen hentet ut nitrogendioksid fra luften, som deretter ble salpetersyre, blandet med kalk og gjort om til salpetergjødsel ved Hydros første fabrikker på Notodden. Uten industrielt framstilt gjødsel ville det ikke være mulig å mette så mange mennesker som i dag.

Lysbueovner i ovnshus A på Notodden

Lysbueovner i ovnshus A på Notodden. Foto: Hydro/NIA

Jovisst må også arbeidere ha hus. En ny by vokser fram - Notodden 1915

0003

Den andre industrielle revolusjon

Eyde og Birkeland viste stort pågangsmot og imponerende kreativitet. I løpet av tiårsperioden 1905-15 ble det gjort investeringer som var nær to norske statsbudsjetter på den tida. Prosjektene på Notodden og særlig Rjukan var gigantiske. Eydes engasjement kom også til å omfatte kraftprosjekter og industrireising på en rekke andre steder, så som Tyssedal/Odda, Kristiansand og Eydehavn.

Alt i alt var han med og grunnla mer enn 30 selskaper innenfor gruvevirksomhet, vannkraft og industri. Han spilte en vesentlig rolle i flere av dem. På det meste satt han i den daglige ledelse for 23 selskaper. Flere av selskapene ble store. Den dag i dag kan ti-tusener av arbeidsplasser i Norge tilskrives initiativ som Eyde var med å ta.

Du trodde kanskje bindersen eller ostehøvelen var tidenes viktigste norske oppfinnelse. Nå vet du bedre!

Faktaboks

Milepæler i Norges største utvikling av industri og lokalsamfunn:

•1903 - Birkeland og Eyde møtes, Sam Eyde kjøper Rjukanfossen
•1905 - Norsk Hydro stiftes med hovedkontor på Notodden
•1907 - Byen Rjukan påbegynnes, Europas største kraftstasjon står ferdig på Svelgfoss
•1909 - Transportåra Rjukanbanen-Tinnosbanen åpnes av Kong Håkon
•1911 - Verdens største kraftstasjon står ferdig på Vemork
•1915 - Verdens største kraftstasjon står ferdig på Saaheim Rjukan
•1920 - Byen Rjukan, totalplanlagt "Company town" med 10.000 innbyggere, står klar. Den mest moderne byen til da i Norges historie

Kildereferanser:
www.industriarven.no
www.notoddenhistorielag.no
www.telemarkkunstmuseum.no

Rjukan

5 tips til opplevelser i verdensarvområdet

1. Vemork Kraftstasjon

Kraftstasjonen Vemork er omgjort til et museum, Norsk Industriarbeidermusuem, hvor du kan oppleve det fantastiske energieventyret som utspant seg på Rjukan. Da Vemork stod ferdig i 1911 var den verdens største i sitt slag.

Vemork vinter
Vemork vinter foto: Jan Brodie

2.  M/F Storegut

Jernbanefergen M/F Storegut ble brukt til å transportere jernbanevogner med ammoniakk og kunstgjødsel over Tinnsjøen - fra Mæl til Tinnoset. Derfra gikk varene videre til Notodden og Porsgrunn og ut til verdensmarkedet. M/F Storegut er i dag fredet, og står sammen med dampferja D/F Ammonia som to av de 97 signifikante objektene i Rjukan - Notodden Industriarv på UNESCOs verdensarvliste.

M/F Storegutt på Mæl stajon Foto: Fotograf Jacobsen
M/F Storegutt på Mæl stajon Foto: Fotograf Jacobsen

3. Krossobanen

Krossobanen er Nord-Europas første totausbane som frakter deg fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda på 5 minutter. Du kan ta med både sykkel og ski i Krossobanen, og benytte deg av alle naturopplevelsene Hardangervidda har å by på. Banen ble bygget i 1928 som en gave fra Norsk Hydro, slik at Rjukans befolkning kunne ta seg opp i sola i vinterhalvåret. I dag er Krossobanen en turistattraksjon som er åpen hver dag.

 

4. Telemark kunstmuseum & Verdensarvsenteret

Telemark kunstmuseum holder til i en vakker industrihall fra 1898 på det fredete området Tinfos kulturmiljø. I bygget finner vi også Notoddens avdeling av Verdensarvsenteret og utstillingen Gnisten som blant annet omhandler tidenes viktigste norske oppfinnelse; lysbueovnen og produktet kunstgjødsel. Kunstmuseet har skiftende utstillinger og en kunstsamling med bilder fra Hydros og Norsk Industriarbeidermuseums samlinger, samt Terje Bergstad-samlingen.

Samlingens hovedvekt er bilder fra kraftutbyggingens og industriens gullalder i Telemark, med kunstnere som Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen. Utstillingene er åpne hele året.

 

5. Byvandring på Notodden og Rjukan

Ta bena fatt og besøk steder på Notodden og Rjukan med fremragende universell verdi. Bli med på guida turer eller opplev det på egen hånd. Vandrekart fås på turistkontorene.

industri-collage
Historie