Utforsk Telemark

Rundtur på Sandøya

TypeTurstier

3950, Brevik

Legg Rundtur på Sandøya til i reiseruten din.

Sti gjennom skogen på Sandøya
  • Sti gjennom skogen på Sandøya
  • Sti på Løvøya i Porsgrunn
  • Dikkon båtplass på Sandøya i Porsgrunn

Om

Sandøya er som en liten Saltkråkan med koselige stier, små viker, nydelige strender og koselige hus. Ønsker du å overnatte kan du slå opp telt flere steder eller overnatte på den lille campingplassen på øya. I sommerferien kan du kjøpe vaffel av lokale ungdommer når du ankommer båten ved Sandøya brygge og du kan leie sykkel og ta deg en liten sykkeltur på øya. Om sommeren kan du også ta båten til Sandøya Brygge, gå turer på øya og ta båten tilbake fra Løvøya eller Dikkon.

Øya har flere fine turmuligheter som kan gåes alene eller kombineres;

1. Kommunebrygga - Dikkon 1,3km (20 min)
Følg blåmerket asfaltert vei gjennom tettbygd strøk, forbi frukthagen og skolen, opp Brønnane til Skolelia. Et stykke inn på stien, kan man ta en avstikker opp til Rådyrhytta, en rasteplass med takoverbygg og bålplass. Stien, som for det meste går gjennom høyreist barskog, lyng og gress, kan ha enkelte våte partier, men er stort sett bred og tørr. Følg skilting mot Dikkon, øyas campingplass. Her er det en stor, åpen gresslette, godt egnet for lek og spill. Sandstrendene er familievennlige og det er gjestebrygge tilgjengelig. På sommertid er det åpen kafé og storkiosk, vannpost og toaletter.

2. Kommunebrygga - Løvøya, om Solvang gård - 2,4km (30 min)
Følg blåmerket asfaltert vei forbi frukthagen og skolen og deretter Postveien videre mot Løvøya. Grusveien går langs jordet ned mot vannet og utsikt mot Bjønneslandet. Ved Smellkjeften kan det være våte partier, men deler av stien går på plankebroer. Følg stien mot Løvøya forbi en naturlig lysning som heter Lille Danmark, før man kommer til Løvøysundet med gangbro over til Løvøya. Blåmerket sti går videre gjennom hyttefelt langs vannet og opp noen trapper der man møter et stikryss. Her kan man ta avstikkere til Utsikten på venstre hånd eller Trulsetoppen på høyre hånd. Der er det en fin rasteplass. Fortsetter man rett fram, gjennom løvskogen kommer man til Friarealet, en gresslette og badeplass. Her er det tørrtoalett, og sommerstid er vannposten åpen. Følger man stien helt ut på pynten kommer man til Løvøya fergebrygge med utsikt mot Dikkon.

3. Kommunebrygga - Dikkon gjennom skogen-Løvøya Brygge 3,4km (45 min)
Følg blåmerket asfaltert vei gjennom tettbygd strøk, forbi skolen, opp Brønnane til Skolelia og så blåmerket bred sti inn til høyre fra Skolelia. Et stykke inn på stien, kan man ta en avstikker opp til Rådyrhytta, en rasteplass med takoverbygg og bålplass. Stien, som for det meste går gjennom høyreist barskog, kan ha enkelte våte partier, men er stort sett bred og tørr. Følg skilting mot Dikkon, øyas campingplass. Her er det en stor, åpen gresslette, godt egnet for lek og spill. Familievennlige sandstrender og flytebrygge for båter. På sommertid er det åpen kafé og storkiosk, vannpost og toaletter.
Fra Dikkon, følg stien et stykke tilbake, men der den deler seg, ta til venstre ned Kleivane mot Løvøya. Ved Smellkjeften deler stien seg. Følg stien mot Løvøya forbi en naturlig lysning som heter Lille Danmark, før man kommer til Løvøysundet med gangbro over til Løvøya. Blåmerket sti går videre gjennom hyttefelt langs vannet og opp noen trapper der man møter et stikryss. Her kan man ta avstikkere til Utsikten på venstre hånd eller Trulsetoppen på høyre hånd. Der er det en fin rasteplass. Fortsetter man rett fram, gjennom løvskogen kommer man til Friarealet, en gresslette og badeplass. Her er det tørrtoalett, og sommerstid er vannposten åpen. Følger man stien helt ut på pynten kommer man til Løvøya fergebrygge med utsikt mot Dikkon.

4. Kommunebrygga - Løvøya, om Solvang gård- 2,4km (30 min)
Følg blåmerket asfaltert vei forbi skolen og deretter Postveien videre mot Løvøya. Grusveien går langs jordet ned mot vannet og utsikt mot Bjønneslandet. Ved stikrysset i Smellkjeften, følger man stien mot Dikkon. Her kan det være våte partier. Man kan ta en blåmerket, bratt avstikker til Utsikten mot venstre gjennom gammel, mosekledd barskog. Herfra er det flott utsikt over skjærgården. Vel nede i Smellkjeften, følger man en, til tider, steinete sti i stigende terreng i tettvokst blandingsskog før stien går nedover gjennom granskog og lyng ned til Dikkon.

5. Kommunebrygga - Dikkon langs veien -1,5km (fin for barnevogn, sykkel)
Veiene på Sandøya er smale og stort sett asfalterte, og egner seg godt for gående og syklende. Første del av veien går gjennom tettbygd strøk. Ved skolen er det ballbinge og lekeplass. Fortsetter man mot Dikkon går veien ganske bratt oppover og nedover med barskog og lyng på begge sider. På Dikkon er det sandstrender på to sider av en stor og åpen gresslette. Her er det sesongåpne toaletter og vannpost. Fra juni til august er kafeen og storkiosken åpen.

6. Kommunebrygga - Sandøyveien-Grunntunga-Kommunebrygga 1,5km
Fra Kommunebrygga går man rett opp Sandøyveien med bebyggelse på begge sider. Over bakketoppen ligger Kujordet på høyre side. Her er det ofte kuer og kanskje kalver på beite. Ved veiskille, kan man gjøre en avstikker noen meter til venstre og se på Sandøyas eldste eik fra 1350. Tar man i stedet til høyre, kommer man til Grunntunga, en langgrunn og lun sandstrand der det også er bord og benker. Fortsetter man videre kommer man til Sundet. Her kan man stille sulten på Sandterna Bistro eller handle i butikken. På molosletta, øyas båthavn, er det servicebygg med toaletter. Herfra følger man veien til krysset, der man tar til venstre for å komme ned til Kommunebrygga.

TripAdvisor

Kart

Kontakt

35905520

Også i nærheten

1. Batteriet på Øya i Brevik

Dette stedet ligger ytterst på Sylterøya i Brevik.

1.20 km Unna
  2. Brevik Bymuseum

Brevik bymuseum holder til i på Øya i byens gamle rådhus. Til bymuseet hører også et…

1.65 km Unna
  3. Krystallhuset i Brevik

Krystallhuset i Brevik ble oppført i anledning Brevik bys 150 års jubileum i 1995.

1.80 km Unna
  1. Galleri Gruppe 9, BREVIK

"Gruppe 9" i Brevik har de siden de ble stiftet drevet med fast gallerivirksomhet med ca.…

1.85 km Unna
  2. Kong Chulalongkorn

I juli 1907 ankret det opp en yacht opp i Brevik. Det ble stor oppstandelse. Det viste…

1.87 km Unna
  3. Mule Varde

Mule Varde i Porsgrunn er offentlig eiet, og etter omfattende restaureringer, fremstår…

6.14 km Unna
  4. Østre Porsgrunn Kirke

Den nye kirken i Porsgrunn, Østre Porsgrunn kirke, er en arkitektonisk perle og er blitt…

10.89 km Unna
  5. Vår Frue av Gode Råd Katolske Kirke

Vår Frue kirke i Porsgrunn er den eneste katolske kirken i Telemark og ble innviet 8.…

6. Historisk Hage

En bortgjemt perle midt i sentrum ved Porsgrunn bymuseum.

11.07 km Unna
  7. Porselensrullene "Stations"

Porselensinstallasjonene "Stations" i Porsgrunn sentrum. Kunstverkene er en hyllest til…

11.12 km Unna
  8. Tollboden Porselenssamling

Tollboden Porselenssamling i Porsgrunn viser frem unikt porselen og originale akvareller…

11.13 km Unna
  9. Kunsthall Grenland

Kunsthall Grenland formidler norsk og internasjonal samtidskunst. KG holder til i…

11.32 km Unna
  10. Osebrostrøket

Osebro strøket er den best bevarte del av Porsgrunn sentrum.

11.42 km Unna
  11. Gea Norvegica Unesco Global Geopark, Porsgrunn

Porsgrunn kommunes berggrunn består av et mangfold av bergarter med ulike aldre og ulike…

11.48 km Unna
  12. Porsgrunds Porselænsfabrik - fabrikkutsalg

Norges eneste porselensfabrikk, Porsgrunds Porselænsfabrik, ligger i Porsgrunn og er…

11.50 km Unna
  13. Porselensmuseet Porsgrunn

På Porselensmuseet i Porsgrunn blir du invitert inn i en verden av håndverk og historie,…

Previous Next

Se også

Dikkon bathing area and the jetty for leisure boats on SandøyaSandøya, PorsgrunnNyt roen på den vakre øya rett utenfor Brevik. Sandøya er end el av øyene man kan besøke når man er på øyhopping.