Utforsk Telemark

Bikepacker rute - Midt- og Øst-Telemark

TypeSykkeltur

3917, Porsgrunn

Legg Bikepacker rute - Midt- og Øst-Telemark til i reiseruten din.

Product Image

Målgruppe

• Voksen

Om

5-8 dagers tur med start i Porsgrunn og på ukjente veger i Midt- og Øst-Telemark. Turen har mange høydemeter, men kan med små omlegginger av ruten gjøres flatere og mer tilgjengelig, men også mer trafikkert. Midtveis i ruten (Grunningsåi) må det vades over en bekk. Det arbeides for å få opp en klopp i løpet av 2018.

Utgangspunktet for turen er Porsgrunn Stasjon, kollektivknutepunkt som er enkelt å nå med buss og tog. Ruten er lagt opp medurs.
Fra Porsgrunn stasjon følger vi elva over Porsgrunnsbrua og Porselensfabrikken i retning Kilebygda. Straks etter Kilebygda kirke følger vi veien inn mot Høydalen. Her går vegdekket over til grus.

Inne ved Høydalen tar vi vegen som går på høyre side forbi bommen og inn i Landsmarka langs vannene Børten, Sannervannet, Langen og Tyri. Fra Tyri følges Tyrivegen til Lunde hvor en kan velge enten Strengenvegen eller Flåbygdvegen til Flåvann. Før en forlater Lunde lønner det seg å handle litt. Det er langt mellom kiosker og butikker frem til Kviteseid.

Langs Flåvann følger vi nasjonal syklerute 2. Følger vi med på vannet får vi sikkert se en av kanalbåtene på vei opp Telemarkskanalen mot Dalen.
Vel fremme i Fjågesund og over brua tar vi mot høyre og følger Fjågesundvegen langs Kviteseidvannet til vi kommer til Rv41 ved Kviteseid bygdetun. En liten rast på bygdetunet og så videre over Spjotsodd bru forbi Kvitsund gymnas i retning Kviteseid.

I Kviteseid er det tid for å laste opp forsyninger og nyte mulighetene i den lille byen langs vannet. Her er fergested for Telemarkskanalen og en mulighet for å «jukse» seg unna den første store stigningen på turen. Fra Kviteseid kan vi følge vi Dalanvegen til vi kommer til avkjørselen til Vesterdal. Stigningen har vi begynt på, men nå går det oppover til vi når toppen ved Sendingsvatn og Langesæ.

Herfra går det utfor ned til Kvålofossen og Lårdalsvegen. Vi er fremdeles høyt, om lag 400 m.o.h., men det er nødvendig med en beslutning om an avstikker ned til Lårdal. En absolutt anbefaling er å ta turen selv om det er noen høydemeter opp igjen. Det er også en god mulighet til overnatting på stedet.

Opp fra Lårdal går ruten langs Lårdalsvegen til Høydalsmo. En ekstra runde er opp Støylsdalen og bort til Eidsborg stavkirke og Vest-Telemark Museum. Et par mil og noen høydemeter ekstra.

I Høydalsmo krysser vi E134 og  Ofteelvi og tar fatt på veien mot Øyfjell. Vi kan stoppe opp litt i Øyfjell grendesentrum eller ta noen kilometer ekstra fram til Straumebui, en artig liten butikk like før vi skal ta av i retning Åmotsdal.

Vel inne på fv503 kommer vi til Drivarbekkdalen. Her kan vi igjen forenkle og forkorte ruten ved å fortsette til Åmotsdal og følge E134 til Sauland.
Vi følger i stedet grusvegen inn mot Gjevarvatn  på flotte grusveger  langs stranden i skogs- og myrterreng til Langlim.

Herfra følger vi Langelimvegen til vi ser dammen ved Osetjønn. Der skal vi over på Millionvegen langs Sundsbarmvatnet. Har du turskoene med kan du også ta turen inn til de to flyvrakene; det amerikanske bombeflyet og det tyske passasjerflyet som styrtet med en drøy måneds mellomrom høsten 1944. De er merket på turkartene.

Fra enden av Sundsbarmvatnet starter utforkjøringen mot Seljord sentrum nede Gullnesvegen og mektige Skorve. Nyt utsikten mot Seljodsvannet nedover til Norsjø.

Vel fremme i Seljord er vi kommet ca halvveis i ruten. Det er tid for å fylle opplagerne og nyte gjestfriheten. Kanskje er det en festival eller annen aktivitet på Dyrskuplassen? Eller tid for en trivelig hotellovernatting på pittoreske Seljord Hotell.

Fra Seljord sentrum skal vi bare et par km avgårde før turen igjen slynger seg opp fjellsiden på Grunningsdalsvegen. 600 høydemeter skal vi opp før veien stopper ved Grunnåi og vi må finne en vadevei over bekken eller enden av Slåkåvatn. Det er heldigvis ikke langt før vi igjen har grus under hjulene og kan følge videre over Grunningsdalen og Slåkådalen langs Mælefjell og Heksfjell ned til Sauland.

Fra Sauland følger vi Tuddalsveien nesten til Tuddal sentrum (og gjerne bortom) før vi tar av Flugonvegen over Flugonfjell. Forbi Kålidalen og ned Venåsveien er det mye å se på før vi kommer ned til Tinnoset. På Tinnoset er både dammen og starten på Tinnosbanen verd å besøke.

Avstand

35 90 00 20

Også i nærheten

1. Øvre Verket

Øvre Verket er en samling freda arbeiderboliger knyttet til Ulefos Jernværk, og er et…

27.52 km Unna
  2. Ulefos Hovedgaard

Ulefos Hovedgaard - et hvitt smykke midt i Telemark

28.59 km Unna
  3. Skåtøy

Skåtøy er den største øya i skjærgården, og byr på flotte turmuligheter for alle og…

32.93 km Unna
  1. Fruktbygda

Velkommen til Fruktbygda. Området i Telemark og landet hvor frukten smaker mest. Her…

39.01 km Unna
  2. Evju Bygdetun

Evju bygdetun har eit vakkert og stort tun, omkransa av 1700-talls bygningar: Våningshus,…

41.21 km Unna
  3. Heddal Stavkirke

Bli med inn i Norges største stavkirke, Heddal Stavkirke, den vakreste av dem alle! Du…

55.98 km Unna
  4. Vest-Telemark museum Eidsborg

Eit stort moderne museum med stavkyrkje, aktivitetspark, bygdetun og flotte utstillingar.…

99.92 km Unna
  5. Norsk Industriarbeidermuseum - Vemork

På Norsk Industriarbeidermuseum - Vemork får du et nært møte med norsk industri og…