Velkommen til Norges mest komplekse og langstrakte tekniske industrielle kulturminne. Rjukanbanen var Norsk Hydro sin navlestreng mellom kunstgjødselproduksjonen ved Rjukan Fabrikker og verdensmarkedet og består av:
- jernbane og jernbaneskinner
- jernbanefergene MF Storegut og DF Ammonia.
Rjukanbanens historie
Rjukanbanen ble bygget av Norsk Hydro, og åpnet av Kong Haakon i 1909. Med banen bygget Sam Eyde og hans medspillere Rjukan-samfunnet med kraftanlegg og fabrikker, og brakte Norge inn i den moderne industriens tidsalder. Det var på Notodden og Rjukan at det begynte, det som i dag er Norges største industrikonsern, Norsk Hydro. I mange år var Rjukanbanen en livsnerve for dette selskapet og for lokalsamfunnet.
Riksantikvaren har klassifisert Rjukanbanen som et teknisk industrielt kulturminne av internasjonal karakter, hele transportåra blir fredet og ivaretatt for ettertiden. Vår gamle jernbaneferge "M/F Storegut" fra 1956 er Nordens største innlands jernbaneferge. "D/F Ammonia" ble bygget i 1929, og er verdens eneste gjenlevende dampdrevne jernbaneferge. " D/F Ammonia " er søsterskipet til " D/F Hydro " ( 1914 - 1944 ) som ble senket av tungtvannssabotørene under 2. verdenskrig.
Rjukan by var 100 år i 2007, og den beste bursdagsgaven vi fikk var Miljøverndepartementets og Riksantikvarens forslag om å fremme Rjukan som kandidat på Verdensarvlista. Det er helheten ved industristedet Rjukan som vektlegges; med fire utpekte hovedområder:
- Kraftproduksjon med dammer, tunneler og kraftstasjoner.
- Fabrikkområdet med ulike produksjonslinjer for framstilling av kunstgjødsel.
- Arkitekturen og totalplanleggingen av Rjukan by.
- Transportåren Rjukanbanen fra produksjonssted til verdensmarkedet.
Verdensarvperspektivet har åpnet dører og gitt Stiftelsen Rjukanbanen nye muligheter.
På jubileumsdagen for Rjukanbanen 100 år 9. august 2009 fredet Riksantikvaren begge båtene; - M/F Storegut og D/FAmmonia.
Den 5. juli 2015 ble endelig verdensarvstempelet satt på Rjukan - Notodden Industriarv av UNESCO - komiteen. Det vakte selvfølgelig stor begeistring, men Norsk Industriarbeidermuseum forvalter Rjukanbanen kjenner også et stort ansvar i forhold til å ivareta en museumsjernbane av unik verdi for resten av verden.
Museale fartøy
Rjukanbanen som transportåre ble lagt ned i 1991, men nå ser Rjukanbanen på nytt dagens lys i form av turistattraksjoner.
Tinn Museum er et folkemuseum med hus og inventar fra før Svartedauden og framover. Den…
Gaustatoppen er et av Norges vakreste fjell og byr på utsikt utover 1/6 av Norge!…
Nå har Rjukan sol hele året. Oppe i fjellsiden er det montert et digert solspeil som…
Den vakre, uregjerlige Rjukanfossen hadde kraften. Ingeniøren Sam Eyde og…
Under 2. verdenskrig foregikk kampen om tungtvannet på Vemork ved Rjukan. Gjennom fire…
På Vemork museum får du et nært møte med norsk industri og krigshistorie.
Rjukanfossen er et vakkert skue når den slippes, dessverre er det ikke så ofte da…
Hardangervidda Nasjonalparksenter har en prisbelønnet interaktiv utstilling om natur og…
Nutheim Galleri
I 1878 såg Galleri Nutheim dagens ljos. Der kan de sjå utstilling av…
Heddal Bygdetun er stavkirkens nærmeste nabo og ligger kun et steinkast unna.
Telemarksgalleriet og Lysbuen viser kunst og industrihistorie i en vakker industrihall…
Notodden Blues Festival er Norges største bluesfestival, og viden kjent som “Europas…
Samlingane presenterer eit mangfald av skulpturar, maleri, grafikk og teikningar av…
Steinkyrkje i romansk stil bygd ein gong på 1100-talet, og vigsla Heilag Olav. På…
Skinnarlandsamlinga har meir enn 100 arbeid av Knut Skinnarland (1909-1993) i form av…